h1

Assembly Summer 2011 Seminaari- ja säläraportti 2

13 elokuun, 2011

Assembly Summer 2011 Seminaari- ja säläraportti 2

Assyvamoilujen toisessa osassa anka esittää muutaman näkemyksensä seuraamistaan kompoista, joita ehti paikan päällä todistamaan. Koska erilaisten skabojen tulokset ovat jo ilmestyneet verkkoon, on jälkikäteen hyvä myhäillä omien suosikkien menestyksestä sekä tarkastaa niitäkin videoita, joita ei livenä nähnyt. Onneksi kattavan jälkikäteisvideoinnin lisäksi internetin iloiset tontut ovat tuupanneet linjoille myös muita sydäntä lämmittäneitä pätkiä, kuten tämän Hungry Pigs -audiovalovaroituksen. Donut compo is about to begin!

4k intro competition

Iltayhdeksäksi ajoitettu 4k intro kompo alkoi ankan osalta onnellisten tähtien alla, sillä yhdeksästäviiteen työrutiinin sorvaaman unirytmin takia myöhäiset ohjelmanumerot tippuivat armotta laskuista pois (anka on edelleen katkera missaamastaan Starrefinaalista. Kuka valvoo kello 23:00!!1 …hetkinen). Onnelliseksi tähtikuvioksi meno muuttui viimeistään siinä vaiheessa, kun oman väsymystilan voi mitata selkeästi asteikolla ”kuinka paljon naurattaa tanssivat nakit”. No, paljonhan ne nauratti, ehkä hieman liiankin paljon, mutta ainakin tunnelma oli heti ensimmäisestä osallistujasta lähtien katossa. Huom! Koska omakohtaista ohjelmointitaustaa ei löydy, kommentointi ei ymmärrettävästi painotu teknisiin ansioihin vaan enemmänkin yleishuomioihin, visuaalisuuteen sekä kokonaisuuksien koossapysymiseen. Pidemmittä puheitta siis…

Nelejän Kilon Nakki by XZM & tAAt
No ne tanssivat nakit. Mitä siihen enempää oikein osaa sanoa, paitsi että yllättävää kyllä ko. demo on kestänyt katselua vielä jälkikäteenkin, eli kokonaisuus on yksi osa dorkaa ja kaksi osaa ankan mentaliteettiin täysin uppoavaa tuubaa. Mukana myös sisäinen jatkumo: nakki tanssii yön läpi aina auringonnousuun asti!!

Megademo by TDA
Megademo lähentelikin jo enemmän omia aikaisempia mieli- ja muistikuvia 4k:hon liittyen, niin hyvässä kuin pahassa. Erilaisten efektien esitteleminen ilman sen erityisempää kehystä tarjoaa periaatteessa sisältöä sekä mahdollisuuden kokeilla uusia temppuja, joskin viime kädessä lopputulos jää helposti kovin mitäänsanomattomaksi. Areenan pimeydessä viisi metriä vinoon raapusteuissa muistiinpanoissa lukeekin Megademon kohdalla ainoastaan ”donitsi”, vaikka esteettinen ilme monilta osin toki miellyttikin.

Kaikesta huolimatta lievästi sanottuna ärsytti, kun demon päätyttyä joku vatipää yleisöstä päätti kovaäänisesti ilmaista oman mielipiteensä lavalle karjumalla. Onneksi olkoon, olet samalla tasolla 13-vuotiaiden cosplaykilpailuhuutelijoiden kanssa! Istu alas ja syö kaalilaatikkoa jne, ellet nyt sattumalta satukin olemaan ko. demon itseironinen tekijä.

colors by lucid
Parasta tässä kyseisessä demossa oli ehdottomasti musiikki, joka oli jännittävän rentouttavaa olematta silti hidastempoista. Smäidää jälkeensä jättävien superpallojen pomppimista ei tosin jaksa loputtomiin tuijotella, joten vaikka kokonaisuus oli sinällään harmiton ja rakentui selkeälle idealle, keräsi kyseinen osallistuja vähiten pisteitä omassa kategoriassaan.

Dirty Garden by Faemiyah
Dirty Garden oli ensimmäinen demo, jonka visuaalinen ilme nappasi kunnolla, johtuen kenties siitä, että kiinnitän ehkä tarpeettomankin paljon huomioita demojen nimikointiin. Dirty Garden kuvasi kokonaisuutta hyvin ja antoi sille lisäsisältöä mielikuvatasolla, ja vaikka meno kävi loppupuolella hieman monotoniseksi, pidin erityisesti värimaailmasta, musiikista sekä musiikin interaktiosta efektien kanssa.

DayDream by Blobtrox
DayDream iski päälle vanhan kunnon psykedeliahypnoosivaihteen, ja koko demon ajan anka tunsikin hengailevansa jonkun tukassa (muistiinpanoissa toistensa päälle valuneet kirjaimet sanovat ’jontun’, mutta anka ei tunne yhtään Jonttua). Sitä on vaikea sanoa, onko tämä hyvä vai huono asia, sillä samalle toistolle perustuva puolitoistaminuuttinen ei valitettavasti onnistunut juuri tämän enempää elämyksiä tarjoamaan.

invaders by Peisik
Jälleen demo, jonka nimikointi toimii sisällön suhteen hyvin. Musiikkiautistina ankalle on myös tärkeää kohdella audiopuolta selkeästi yhtenäisenä elementtinä, ja invadersissa musiikkipuoli elikin vahvasti osana efektejä bassot kaakkoon -meiningillä. Ideana suht simppeli, mutta toteutuksensa puolesta oikein toimiva kokonaisuus, joka ylsi kisassa viidenneksi.

anglerfish by cubicle
Anglerfish oli monella tapaa ankan henkilökohtainen suosikki 4k introjen joukosta. Lievin näistä syistä ei varmasti ole oma obsessio syvänmerenkaloihin, joista visuaalinen ilme eittämättä muistutti aina nimestään lähtien, sillä isoksi kasvaessaan anka aikoo ryhtyä itsevalaisevaksi syvänmerenkalaksi. Demon ansioiksi lukeutui kuitenkin myös läjä muita saavutuksia aina musiikeista efektien mielikuvituksellisuuteen ja hypnoottisuuteen, joka kantoi koko kahden minuutin läpi tarjoten monipuolisesti erilaisia väri- ja valoilmiöitä olematta silti liian päälleliimatun paintshopprotranceparty. Mikäli tuloksia on uskominen, ei anka ole ainut näin ajatellut: anglerfish saavutti koko 4k intro kompon ykkössijan!

Line Mania by PuavoHard
Line Mania vetosi ankaan yllättäen myös värivaihteluineen, mutta yllättäen eniten kyseisessä demossa viehättivät lukuisista yhteensulautuneista linjoista syntyneet hienojakoiset tekstuurit. Katselun jälkeen alkoikin jostain syystä tehdä kovasti mieli kehrättyä sokeria. Oma suosikkikohtani käsittää ehdottomasti lopun valokomeetat, joita lievästä Winukan näytönsäästäjämäisyydestään huolimatta olisi voinut tuijotella paljon pidempäänkin.

Cloudlight by Traction
Cloudlight erottui selkeästi edukseen tuomalla efektikentälle nimensä mukaisesti pilvien ja valojen symbiooseja, jotka muokkaantuvuudessaan vaikuttivat lähes orgaanisilta. Pehmeän pumpulimaiset pilvet vetosivat enemmän kuin nestemäisen muoviset, mutta molempia yhdistelemällä oli mahdollista leikitellä valon heijastuvuuksilla huomattavankin kiehtovasti. Niiden avulla Cloudlight sijoittuikin kisassa jopa kolmanneksi.

Terraformers by Digimind & Silent
Terraformers erottui edukseen joukosta tarjoamalla selkeän idean ympärille kasatun demon, jonka nimi kertoo sisällöstä jälleen kaiken: maanläheisiin väreihin puettuja transformereita, joista muovautuu jos jonkinlaisia teknisiä vempaimia sulavan vaivattomasti. Parhaimpina hetkinä demosta tuli jopa koomisesti mieleen Ian McEwanin tarina Solid Geometry itseensä kääntyvien objektien johdosta. Ei ankan suosikki kaikkien demojen joukosta (värimaailmanatsi), mutta kisassa Terraformers saavutti kunnioitettavan neljännen sijan.

coder porn! by archee
Kisan suurimmat hurraahuudot ansainnut demo onnistui Nelejän Kilon Nakin tavoin murtamaan lähtökohtaisen kertakäyttöisyytensä leiman, sillä vaikka hieman päälle minuutin aikana coder porn! ei esittele kuin sydänkuvioiseen mummomekkoon pukeutuneen, palloista rakentuvan tädin hytkymistä, on itse vaatekappaleen fysiikkamallinnus niin hypnotisoivaa, että demoa tuijottaa huomaamattaan monta kertaa putkeen. Yksinkertaisen toimivaa, sopivan yleisöä kalastelevaa ja humoristista, ja lopputuloksena oli kisan toinen sija.

Demo Compo

Ankan tarkoituksena oli karata Areenalta 4k:n jälkeen, mutta 64k:n peruunnuttua Demo kompo oli kätevästi siirretty aikaisempaan aikaslottiin alkamaan kello 22:00. Koska tuolista oli vaikea päästä väsymystilassa ylös ja Areenan ympäri jolkottava Nyancat oli aivan liian kiehtovaa seurattavaa, oli loogista jäädä katsomaan vielä seuraavakin ohjelmanumero. Oheishuomiona sanottakoon, että samassa mielentilassa maailman hauskimmaksi asiaksi voi osoittautua myös yleisön spontaani simultaanikarjunta, jossa on jotain hyvin majesteettista Hartwall Areenan kokoisessa tilassa.

LazyBeat by KoomaDot
LazyBeat tarjosi juuri sitä mitä geneeriseltä demolta oikeastaan odottaa, eli sattumanvaraisia ja erilaisia tyylejä kattavia efektejä, tonneittain shout-outeja ja semitarttuvan taustarenkutuksen. Kokonaisuus jää siis perus-ookoo asteelle, mutta tuntuu kovin kertakäyttöiseltä ja mieleenpainumattomalta. Anka ei vihaa, muttei sytykään, ei edes erityisemmin edes oldschool-kaiuille.

Platonic Love by .fail
Platonic Love jatkoi semiviihdyttävän semimitäänsanomattomuuden linjaa, joskin suurin pelastava tekijä tällä kertaa taisi olla valittu väripaletti: mustaa, oranssia ja valkoista, voi kyllä! Sliikinpehmeä grasurendaus (… eli suomeksi siis virtaviivainen mutta pehmeä, graafisen suunnittelijan vakiovarusteluun soveltuva renderointi) toimi myös hyvin, ja teki varsinkin alun paloista rakentuvan planeetanpuoliskon synnystä koko demon kohokohdan.

Geomtry by Division
Suht korkeasta sijoituksestaan (6.) huolimatta Geomtry jäi ankalle hieman etäiseksi tapaukseksi, vaikka erityisesti valoefektit kieltämättä miellyttivät. Hieman vaisusti alkanut demo parani selkeästi loppua kohden, jolloin meno oli dynaamisimmillaan. Parhaimmillaan ei-abstrakteissa kohdissaan Geomtry saavutti jopa F-Zerohenkisiä piirteitä, mikä tietysti on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Grandma by Rustbloom
PULLA BY GRANDMA. Grandma ainakin teki selkeän pesäeron toisiin demoihin, lopputuloksenaan vähäeleisen toimiva pulla/korvapuustiresepti. Visuaalinen ilme oli äärimmäisen harkittu ja eri elementit toisiaan tukevia, vaikka reseptipaperi olisi ehkä voinut viedä vähemmänkin tilaa koko ruudulta. Yksityiskohtaiset zoomaukset korvapuustiin saivat aikaan hersyvät aplodit. 32 cinnamon swirls were baked during production. All of them were… eaten. Päivän epävirallisen ”apua, ihana” -palkinnon voittaja!

Refaktor by adapt
Refaktor voitti ankan puolelleen räjähtelevällä kaupungilla demon alkupuoliskolla. Myös musiikki toimi enemmän kuin hyvin, mutta valitettavasti demo ei lupaavan alun jälkeen tuntunut koskaan täysin lähtevän käyntiin. Osa efekteistä vetosi etenkin Hollywoodin hyväksi havaitsemaa BLUE AND YELLOW -väripalettia vasten, mutta kokonaisuus jäi silti harmittavan hajanaiseksi.

Unhallowed by Pyrotech
Jos Refaktor alkoi lupaavasti ja lässähti loppua kohten, kävi Unhallowedin kanssa hieman toisinpäin. Demo jäi mieleen vasta noin keskivaiheilla, kun etäisesti Tronia muistuttavista häröilyistä päästiin erikoisten valolintujen pariin. Etenkin alla siintävän meren tekstuuri miellytti, edellämainituista linnuista nyt puhumattakaan. Ideoita siis selkeästi löytyi, mutta loppuun asti ne eivät tuntuneet kantavan. Lopun kertaus eri osioista oli omalla tavallaan hauska idea.

Fermion by Kewlers
Neljänneksi sijoittunut Fermion lähti hienoista tekstuureistaan huolimatta myös hieman hitaasti käyntiin, mutta osasi loppupuolella ottaa enemmän irti tematiikastaan. Monipuolisia efektejä vyörytettiin ruudulle tyylikkäässä paketissa, ja kyllä tämä nyt Roskassa pyörivät hipstervideot aina voittaa vaikka kolmioita kuinka löytyisikin! Vaikka anka on itse mieltynyt kenties hieman toisenlaisiin demoihin, Fermion tuntui kaiken kaikkiaan harkitulta ja viimeistellyltä pelkän köykisen efektivuoristoradan sijaan.

Luna: Reactivation by Vovoid
Lunan valtteja olivat ehdottomasti sen johdonmukaisuus, teema ja tarinallisuus, jotka varsinkin demon alkupuoliskolla mahdollistivat hyvin mielenkiintoisia näkymiä ns. androidien hautausmaalla. Toteutus ja erityisesti visuaalinen puoli toimivatkin kiitettävästi, lukuunottamatta ankan omaa pientä vierastusta hahmomallinnuksen animumaisuuteen – ei siksi, että animevaikutteissa mitään vikaa olisi, mutta liian terävästi rendattu ysärihenkinen kolhous ei välttämättä täysin sovi muuhun yleisilmeeseen. (Vaikka toki tietty jäykkyys hahmolle lieneekin sallittavan, kun kyseessä kerta on androidi… no, mieltymysasioita.) Ansaittu kolmossija silti.

uncovering static (64k) by fairlight & alcatraz
Poikkeuksellisesti 64k-kategoriasta demokompoon siirretty uncovering static osoittautui ankalle koko kilpailun mieleenpainuvimmaksi kokemukseksi, jota on sittemmin tullut ”muutaman” kerran katsottua. Ilokseni huomasinkin, että uncovering static sijoittui kisassa toiseksi: kokonaisuudessa yhdistyvät jotakuinkin kaikki asiat, mitä anka loistavalta demolta toivoo. Raunioituneen kaupungin liike, värimaailma, hillityt efektit mutta sitäkin tunnelmallisempi yleisilme musiikkeineen herättää lukemattomia mielikuvia sekä ennen kaikkea toiveen nähdä lisää kuvatusta maailmasta ja sen hitaasta rappiosta. Henkilökohtainen suosikkini on varjoista paljastuva kaariholvillinen kirjasto sekä kummallisen kristallimaisen materiaalin peittämä teatterinäyttämö. Jos haluat siis vedota ankaan, ryhdy demoarkkitehdiksi!

Spin by Andromeda Software Development
Vitsikästä kyllä, Demo kompon voittanut Spin on ainoa, jota en ehtinyt kokonaan paikanpäällä katsoa, sillä julkiset liikennevälineet kutsuivat. Se vähä mitä ehdin kuitenkin seuraamaan, oli tosin vaikuttavaa: liikkeen sulavuus saa aivan uusia ulottuvuuksia erilaisten efektien kautta niin ihmishahmoissa, kulkuneuvoissa kuin eläimissäkin. Jälkikäteen loppuun katsottuna on helppo ymmärtää, miksi juuri tämä demo vei kisan voiton erityisesti ohjelmointinsa osalta, vaikka anka aiheesta sinänsä vähän tajuaa; Spin ei moniin muihin osallistujiin verrattuna pyri vain esittelemään kykyjään, vaan rakentaa koheesin maailman liikkeen ympärille, joka on vaikuttava etenkin laajentuessaan myös ympäristöönsä. Muotivertauksia hyväksikäyttäen osa demoista vaikuttaa kuin Henkkamaukan osastolta, josta löytyy sikinsokin toisiinsa löyhästi liittyviä rättejä, mutta Spin olisi puolestaan oikea muotinäytös, jossa selkeän malliston eri osat tuovat esille tekijänsä vahvuuksia ja ideoita toinen toistaan paremmin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: