h1

Anka editorial: Achievement unlocked

16 marraskuun, 2009

motivatoref212dbc8c855f56ee82ed7082373386d0f08e17Anka editorial: Achievement unlocked

Lyhyesti: WOOHOO PAINOIN STARTTII DINGDING ACHIEVEMENT

Giantbomb.com määrittelee achievementin lyhyesti pääpiirteissään seuraavalla tavalla: ”Achievements are extra challenges added into video games that sometimes carry a point value or unlock bonus material, and are sometimes solely for bragging rights”. Viimeisen viiden vuoden aikana tältä termiltä on ollut jotakuinkin mahdotonta paeta, mikäli on mielinyt investoida Microsoftiin kytköksissä oleviin tuotoksiin. Achievementit herättävätkin usein vahvoja tunteita puolin ja toisin: osan mielestä ne ovat hauska lisä peliin kuin peliin, toiset taas pitävät niitä tulevaisuuden pelikulttuurin syöpänä. Ankan mielestä kysymys taas on kaikkea muuta kuin yksijakoinen, joten tässä editorialissa onkin tarkoitus paneutua lyhyesti siihen millaisia achievementit pahimmillaan ja parhaimmillaan mielestäni ovat.

Joskus ei-niin-cawan-cawan sitten ymmyrkäisellä yhdeksänkymmentäluvulla anka muistaa lukeneensa suuren kunnioituksen vallassa Nintendo-lehden Kovien Jannujen Karhujenfistauspalstaa (ok, ei ehkä ihan tällä nimellä kulkenut), johon nimenomaiset Kovat Jannut lähettivät rakeisia televisioruudusta otettuja kuvia todistaakseen läpäisseensä Link’s Awakeningin noin viidessä minuutissa tai jyystäneensä Battletoadsin loppuun asti ottamatta kertaakaan hittiä pelin aikana. Speedrunit ovat nykyään oma taiteenlajinsa, puhumattakaan siitä kuinka youtubesta löytyy lukuisia videoita joissa luovuus ja tylsyys kärjistyvät sellaisiin koitoksiin kuin ”pelaa FFVIII läpi levelaamatta kertaakaan Squallilla” tai ”läpäise FFX käyttämättä yhtään Grid Sphereä”. MMORPG:issa erilaiset tittelienmetsästykset elävät usein niinikään täysin omaa elämäänsä ja vaativat usein ajallista (sekä rahallista!) panostamista, joten vaikka varsinkin ensinmainituista esimerkeistä ei käytännössä jää käteen kuin pelin eliniän pidentämistä ja tieto omasta ylivertaisuudesta, ei niiden haastavuusarvoa voine kieltää. Nykyään Ecksbawcks kirjaa automaattisesti saavutuksesi nettiin kaikkien nähtäville eikä manuaalisia kamerakuvia tarvita, mutta kuinka moni niistä on ylipäätään esittelyn arvoinen?

ZeldaLinksAwakening2

77b6a636a049

Achievementien räjähdysmäisen yleistymisen syypäänä lienee oikeutettua pitää Microsoftia, sillä Giantbomb.com:in mukaan jokaisesta Xbox360:lle julkaistusta pelistä (lukuunottamatta indiepelejä ja Xbox originaaleja) tulee löytyä jotakuinkin 1000 pisteen edestä achievementeja. Se, kuinka nämä achievementit käytännössä peliin sijoitellaan onkin sitten pelintekijöiden oma valinta, ja upottavan suon alkumuta: käyttääkö aikaa aivotyöskentelyyn, vai mennäkö siitä missä aita on matalin? Kuten esimerkiksi Beautiful Katamarin arvostelun yhteydessä totesin, itse arvotan hyvin matalalle ratkaisun, jossa achievementien aukaiseminen on nidottu tylsästi osaksi itse pelin pelaamista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että saavutuksiksi lasketaan asioita joiden on välttämätöntä tapahtua pelin etenemisen kannalta, kuten Katamarissa oikeankokoisen pallon pyörittäminen tai vuoden 2008 Prince of Persiassa päähahmon parantuminen. Useimmissa peleissä onkin lähes sääntö kuin poikkeus että achievement napsahtaa suoraan uudelle tasolle/kentälle pääsystä sen kummempia turisematta.

Koska itse koen achievementit nimenomaan ylimääräisenä sisältönä, petyn kun ainut tapa niiden saavuttamiseksi on pelin suoraviivainen pelaaminen ilman erillisiä vaatimuksia. Jos achievement on saavutus, on ennakko-olettamus että sen eteen täytyy nähdä jollain tavalla vaivaa; on oikeastaan aika naurettavaa, että pelkällä pelin tallentamisella (ihan oikeasti!) voi kartuttaa pistetiliään. Tämän vuoksi erilaiset luovat ratkaisut ovat noin kiljoona kertaa hauskempia, vaikka loppupeleissä ne eivät maailman hankalimmasta päästä olisikaan: ankan sydäntä lämmittää, että jo HL2 deathmatchista tutut (…enemmän kuin tutut) vessanpönttökuolemat on ikuistettu Orange Boxiin omaksi achievementikseen, saman pelin puutarhatonttua unohtamatta. Huumori on siis usein valttia, mutta hieman kunnianhimoisempien pelintekijöiden ei tule unohtaa miniquestien voimaa: ankan kauniimpi puolisko kulutti innoissaan huomattavasti aikaa Batman Arkham Asylumissa keräilemällä Arvuuttajan pystejä ja ratkaisemalla tämän huonoja puujalkavitsejä. Tässä achievementit ja sisältö kulkivat siis käsi kädessä, ja puhalsivat hyvällä tavalla lisää eloa peliin vielä senkin jälkeen kun itse juoni oli läpäisty.

56041_BatmanArkhamAsylum-VillainRender-01

Siitä, mikä on huono achievement, voi olla montaa mieltä. Listat kuten Top 10 dumbest achievements tai 50 of the oddest, weirdest and dumbest achievements ovat täynnä esimerkkejä, jotka omasta mielestäni ovat vähemmän typeriä ja enemmän koomisia, sillä oleellista on ennen kaikkea kuinka hyvin ne sopivat kyseiseen peliin. Vaikka yllä juuri valitin pelin etenemiseen sidotuista achievementeista, on nekin mahdollista toteuttaa hauskasti: Brütal Legendin French Kiss Instructor naurattaa, koska se istuu saumattomasti pelin muuhun kontekstiin ja on kieli poskessa toteutettu. Brütal Legend on muutenkin peli, joka osoittaa hyvää henkeä jo achievementien nimeämisensä puolesta. Jonkun mielestä voi olla typerä saavutus hypätä mammutin yli hotrodilla, omasta mielestäni se on vain Hemmetin Siistiä. (Ok, mammutin yli loikkiminen varmaan olisi ankan mielestä siistiä missä tahansa pelissä.)

Achievementien saamasta kritiikistä yleisimpien joukossa onkin väite, etteivät ne mielikuvituksettomuudessaan tai haastamattomuudessaan usein tarjoa pelillistä (lisä)sisältöä ollenkaan. Huonompikin nimike löytää ostajansa, kun brassailupisteitä etsivä Tauno kaivaa alelaarista pelin nostaakseen gamerscoreaan muutamaa nappia hakkaamalla. Valmistajan kannalta tämä on tietenkin kannattavaa, mutta useampi taho on nostanut esille huolen siitä, millä tavalla liiallinen achievementeihin nojaaminen, niillä houkutteleminen tai niiden itseisarvon korostaminen tulevaisuudessa peleihin vaikuttaa – tai on jo vaikuttanut. Vahvimmin tämä näkyy tällä hetkellä kenties nettipelaamisessa: Gaming Today:n achievementeja ja moninpelaamista käsittelevän artikkelin kommenteissa esiintyy hyviä huomioita siitä, kuinka pelikokemuksen romuttamiseen tarvitaan vain ne pari kaveria, joiden silmissä kiiltelee gamerscore oikean pelaamisen sijaan. Oikeanlaisella suunnittelulla tämäkin on ratkaistavissa (ts. achievementit tukevat alkuperäistä peliä), muttei varmasti ainakaan helpota jo muutenkin vaikeaa fiksun nettipeliseuran löytämistä.

brutal-legend-game-bits

left4dead-mar1st

Summa summarum: achievementeilla on mahdollista pidentää pelin elinikää hauskoilla ja eritoten mielenkiintoisilla haasteilla ja tehtävillä, jos suunnittelutiimi jaksaa panostaa niiden suunnitteluun tavalla joka tukee sekä alkuperäistä peliä että tuo siihen jonkinlaista lisäsisältöä. Achievementit niiden itsensä takia ovat kuitenkin suomeksi sanottuna perseestä, sillä jos huonoa biisiä ei voi kuorruttaa viidelläkymmenellä päällekäin ladotulla kitaravallilla, ei paskaa peliä voi pelastaa lupailemalla pelaajalle vähintään ne kimaltelevat 1000 pistettä. Achievementien saavuttamisen tulisi olla jonkinasteinen saavutus nimen itsensä mukaisesti, eli joko vaatia oikeaa harjaantunutta taitoa tai vaihtoehtoisesti tarkkaa silmää ja ripausta uhkarohkeutta; niiden selvittäminen tulisi olla hauska ja pelin pariin motivoiva asia, kuten Left 4 Dead 2:n lista osoittaa, eli ei pelkkä laiha palkinto siitä että olet pelin pariin ylipäätään vaivautunut. Jos achievementit ovat suurin motivaatiosi pelien pelaamiselle, joko pelaat vääriä pelejä tai olet kenties yksi niistä jaloista yksilöistä, jotka ostavat myös limsapulloja ilmaisen Galtsusälän toivossa. No, kukapa ei tulisi kateelliseksi Mountain Dew Hot or Not -lämpömittarista tai kyvystäsi painaa Selectiä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: