h1

Anka editorial: Laukussa leipää ja ysimillinen vaan, osa 1

11 syyskuun, 2009

timesquareAnka editorial: Laukussa leipää ja ysimillinen vaan, osa 1
Wiki

Lyhyesti: Kovaa menoa kaivinkoneilla, New York-Lontoo all night long

8-bit ankan Immersio-kategorian artikkeleissa toistuu usein yksi tekijä: tapahtumapaikan merkitys pelin tunnelmalle ja luonteelle. Koska tosielämä on tunnetusti tarua kiehtovampaa, turvautuu fiktio myös jäljittelemään todellisuutta – toisinaan hyvin kirjaimellisessa mielessä, jokaista kadunkulmaa myöten. Kaukaisista planeetoista ja fantasiamaailmoista kertovat pelit ovat tietysti reisiä kutkuttava hyppy tuntemattomaan, mutta lähempääkin voi inspiraationsa ammentaa: miljoonakaupungit ja metropolit ovat toimineet jo vuosia pelintekijöiden proverbiaalisena hiekkalaatikkona. Reaalimaailmaan sijoittuvien, joskin fiktiivisten kaupunkien lisäksi löytyy lukemattomia pelejä joissa huomaa tallustelevansa kovin tutuissa maisemissa, mutta näkyykö valittu kaupunki lopullisessa teoksessa millään tavalla? Millaisten sotaoperaatioiden, ihmissuhdekiemuroiden tai villien driftauskekkereiden tapahtumapaikaksi ovat päätyneet sellaiset tutut kyläpahaset kuin vaikkapa New York, Lontoo ja Chicago?

Ankan yllätykseksi kävi ilmi, että joku kaunis sielu on käyttänyt aikaa kokoamalla Wikipediaan juuri tätä aihetta vastaavaa referenssimateriaalia: kaupunkia ja niitä käsitteleviä pelejä. Maailmanlaajuisesti edustettuna on kovin rajallinen määrä tapahtumapaikkoja, joskin hyvästä syystä: Mynämäelle ja Jämsään sijoittuvia pelejä saamme odottaa kenties vielä muutaman vuoden, sillä niitä kukaan tuskin osaa edes kaivata. Anka keskittyy tässä siis muutamaan selkeimmin profiloituneeseen suurkaupunkiin, sekä yrittää pohtia tapoja miten näiden oma profiloituminen on sijainnin valintaan vaikuttanut.

New York, USA
Wiki

prototype

New York tulee kuin alitajuisesti ensimmäisenä mieleen hakusanoja googleen naputellessa, eikä suotta: lonkalta läpällä ja epäasiantuntijan arviolla heittäisin, että se on ehkä suosituin back_drop suurkaupunkeihin sijoittuvissa peleissä. Tämä ei tietenkään tarkoita että koko tarinan tulisi tapahtua New Yorkissa, mutta se on suosittu vähintäänkin välietappina monen matkalla. Millaisille hiihtäjille Iso Omena sitten on otollinen temmellysalusta?

– lisensseille; moni elokuva sijoittuu New Yorkiin, joten niiden pelilliset reinkarnaatiot tapahtuvat tietysti samassa paikassa.
– massatuholle; vaikka kohteena olisi pelkkä Manhattan, saa New Yorkissa aikaiseksi aikamoisen infernon niin halutessaan. Pilvenpiirtäjät, loputon liikenne ja ihmistulva aiheuttavat vähemmästäkin kaaottisen tunnelman. Tämän ovat ilmeisesti ymmärtäneet mm. Prototypen tekijät. Myös Duke Nukem arvostaa!
– film noir -etsiville ja synkille syrjäkujille; öinen New York on tunnelmallinen vielä Giulianin kasvonkohotusoperaation jälkeenkin, joten ei liene yllätys että kaupungin dekadenssista ovat saaneet nauttia niin Max Payne kuin Parasite Even Aya.
– tulevaisuudelle; dystooppinen futurismi on ihan kivaa kun taustalta löytyy se tuttu ja turvallinen käpykylä, kuten Deus Ex ja Manhunter: New York tietävät.
– mutanteille ja supersankareille; osittain ensimmäisen kohdan vuoksi, mutta annettakoon tälle silti erityismaininta sarjakuvanörtteilyn vuoksi.
– autoilulle; kumma kyllä, tukkoisilla kaduilla löytyy aina tilaa pil… raunorallille
– urheilulle; jääkiekko tulee ja rankaisee.

59750-1-large
gtalbc

New York on yksi ankan lempikaupunkeja koko maailmassa, joten on helppo keksiä syitä sille miksi usea pelintekijä olisi nähnyt samaa hohtoa sen monimuotoisuudessa ja tauottomassa sykkeessä: maailma, joka ei koskaan nuku, jossa muoti, musiikki ja muutokset elävät yhtä lailla maan alla kuin sen pinnalla, joka on samanaikaisesti maanläheinen ja kimaltava, eri kaupunginosiensa summa. On tosin todennäköisempää, että New Yorkia puoltaa silti eniten sen tunnettavuusaste – lukemattomia ihmisiä saapui aikanaan unelmiensa perässä Yhdysvaltoihin juuri tämän kaupungin kautta, joten on ihan uskottavaa että muutama pelihahmo saattaisi olla heidän joukossaan. Ehkä kiehtovimmin New Yorkia hyödyntänyt pelisarja onkin Grand Theft Auto, jonka tapahtumat eivät käytännössä sinne sijoitu lainkaan; monesta GTA:sta kuitenkin välittyy hyvin tälle kaupungille luonteenomainen kiireen ja kiireettömyyden sekä rosoisuuden ja steriilin uudenaikaisuuden tuntu. Miltä kuulostaa alanimike Liberty City?

Lontoo, UK
Wiki

79248-3

Jos New York oli yksi ankan lempikaupunkeja, on Lontoo se lempikaupunki, jonka näkeminen uskollisesti jokaista Piccadillyn kulmakiveä myöten aiheuttaa lämpimiä väristyksiä ja päättäväisen ilmeen. Hurukuningattarineen, isoine Beneineen ja driftaavia maksullisia naisia veitsellä suolistavine viiltäjä-Jaakkoineen Lontoo on myös kiistatta tunnetuimpia kaupunkeja koko maailmassa. Lontoo on massiivisen laaja, lukuisia pieniä mikrokosmoksia sisältävä kokonaisuus, joka on sekä raivostuttavan että ihastuttavan samankaltainen vuodesta (ja vuosisadasta?) toiseen. Luulisi siis, että lukuisat maailman muutokset läpikäynyt kaupungin historia houkuttaisi pelintekijöitä hyödyntämään jotain sen omaleimaisesta tunnelmasta?

img_15622_hellgate_london
1

Vastaus taitaa olla enimmäkseen ei. Otanta (joka ei missään nimessä ole tietenkään kaiken kattava tai täydellinen) esittelee lähinnä mitäänsanomattomuuksia, sekä ei-niin-yllättäen ajopelejä, löytyyhän Lontoosta ajomaileja jokaiselle hullulle jota vasemmalla puolella kaistaa ajaminen innostaa. Näin ollen ehkä mielenkiintoisimmat nimikkeet ovatkin niitä, jotka tunnistavat (ja tunnustavat) Lontoon etnistä sillisalaattia, joka nimittäin poikkeaa selkeästi Yhdysvaltojen sulatusuunista. Gangs of Londonissa pelaaja voi valita yhden viidestä jengistä, joissa on autenttisesti edustettuina niin intialaisia kuin jamaikalaisiakin. GTA:n kultaiselle 60-luvulle sijoittuvat lisälevyt tarjoavat samanhenkistä toimintaa hieman… toisesta perspektiivistä, ja saman tematiikan parissa viihtyy myös The Getaway. Ilmeisesti Snatch teki lähtemättömän vaikutuksen pelintekijöihin, ja esitteli maailmalle uuden, rujomman Englannin? Hellgate: London puolestaan sijoittuu vuoden 2038 Lontooseen noudattaen siis jo esille tullutta ”tuttu kaupunki, uudet kuviot” -teemaa, joskaan anka ei tiedä kuinka paljon pelissä käytännössä vaikuttaa juuri Lontoon läsnolo muuten kuin historian heijastuksina katukuvassa.

Chicago, USA
Wiki

i-am-alive-screenshot-big

Aiempaan kahteen verrattuna Chicago on kenties hieman vähemmän tunnettu, ja mieleen nouseekin ennen kaikkea gangstereita, lääkäreitä (moi Teho-osasto), koripalloa ja Barack Obama. Moderni, pilvenpiirtäjien asuttama kaupunki on moniarvoinen, poliittisesti valveutunut ja värikäs, joten näistä aineksista saa varmasti aikaiseksi paljon persoonallista pohjaa pelille ja toiselle, itsestäänselvän mafiaromantiikan lisäksi. Vaillinainen pelilista on silti tematiikaltaan yllättävän hajanainen (vai pitäisikö sanoa monipuolinen?), joskin ymmärrettävästi autoilupelit ovat tietenkin taas vahvasti edustettuina.

screenshot1
gfs_40295_2_4

Yksittäisistä peleistä tarkastelun arvoisia ovat kenties ainakin vuoteen 2004 sijoittuva Still Life sekä postapokalyptinen (hmm havaitsenko teemaa jo) I am Alive, jotka molemmat käyttävät Chicagoa pääasiallisena estradinaan. Ensinmainittu on murhamysteeri, joka on otollinen alusta syrjäisemmille kujille ja persoonallisille hahmoille. I am Alive puolestaan hyödyntää Chicagoa raunioina. Jos haluaisin virtuaalivierailun kaupunkiin sellaisena kuin se omaleimaisimmillaan on, toivoen tietenkin että jotain sen charmista on rantautunut peliin asti, kumpi osaisi hyödyntää tapahtumapaikkaansa paremmin? Tai mistä sitä tietää, voihan olla että Michael Jordan: Chaos in the Windy City on se autenttisin ja tunnelmallisin representaatio Chicagosta joka tähän päivään asti on tehty!

Editorialin jatko-osassa käväisemme nopeasti mm. Las Vegasissa, Tokiossa ja New Orleansissa, ja anka yrittää esittää yhteenvetoja tosielämän tapahtumapaikkojen viehätyksestä fiktiossa sekä siitä, mitä hyötyä ylipäätään on lätkäistä toiminta ja tapahtumat Midgarin sijasta Helsinkiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: