h1

Beautiful Katamari

7 elokuun, 2009

Beautiful_katamari_coverBeautiful Katamari (Xbox360)
Wiki

Lyhyesti: Naa na na na na na naa naa naa, I want to roll you up into my life. (Actually, no I don’t.)

Beautiful Katamari on jo neljäs osa Namcon suositussa pelisarjassa, jonka perusidea on yhtä yksinkertainen ja suoraviivainen (ja johtaa kenties samankaltaiseen sokerihumalatilaan) kuin kakun mättäminen naamaan: pelaaja kierittelee katamaria, pyöreää esinettä, joka kasvaa samalla kun siihen tarttuu toisia esineitä. Vaikka sarja on tunnettu psykedeelisestä ulkoasustaan ja omaperäisestä huumoristaan, näin simppeliin konseptiin pohjautuvan pelin luulisi käyvän tylsäksi useamman jatko-osan myötä. Mutta kannattaako korjata sellaista, joka ei ole rikki? Odottaako Xboxin ensimmäistä Katamari-peliä tappipäisten serkkujen armoton limbohelvetti, vai onko pelissä samaa imua kuin edeltäjissään?

Lähtöasetelma on yhtä tyhjäpäinen kuin aina ennenkin: Kosmoksen Kunkku pistää humongous reiän avaruuteen voimakkaalla rystylyönnillä tennisottelun tiimellyksessä, ja lopputuloksena puoli galaksia imeytyy tästä syntyneeseen mustaan aukkoon. Pelaajan tehtävänä on siis auttaa palauttamaan asiat tolalleen ja rakentaa läjä planeettoja entisten tilalle, ja miten muuten tämä onnistuisi kuin juoksentelemalla maapallolla vierittämässä pahaa-aavistamattomia tavaroita, eläimiä ja ihmisiä isoiksi jumbomunkeiksi. Vaatimukset katamarin koolle kasvavat sitä mukaa kun kenttiä läpäisee, ja pian huomaa leikkivänsä Godzillaa kokonaisten mantereitten tarttuessa mukaan katamarin hellään syleilyyn.

beautiful_katamari
ka1

Planeetoilla on omia ”teemojaan”: vaikka pääpointti on kerätä mahdollisimman iso katamari (tai ainakin vaadittu koko sallitun aikarajan puitteissa), tuodaan pelaamiseen vaihtelua käskemällä Prinssiä (tai ketä tämän vekkuleista serkuista pelaaja nyt ohjastaakaan) etsimään vaikkapa erilaisia juomia, arvotavaroita, japanilaisia esineitä… Myös vaihtoehtoisia missioita löytyy, kuten yritys rakentaa Mars-planeetta kuumista tai tulisista asioista kohottaen katamarin lämpötilaa aina 10 000 °C:een, joskin kyseinen tehtävä aiheuttaa eeppistä ragea törmätessäsi heti ensitöiksesi ulkona vaahtosammuttimeen (tai pakastimeen jne), mikä nollaa kertaheitolla koko touhun. Homma henkii samankaltaista jekutusta kuin We ♥ Katamarin kenttä, jossa lehmäaiheisia asioita pitää ehdottomasti välttää – vain huomataksesi kierineesi laatikon päältä, jonka sisällä on SURPRISE LEHMÄ LOL. Sääli vain, että kentät alkavat nopeasti toistamaan itseään ehkä liiankin kanssa, eikä mikään määrä temaattista vaihtelua riitä tätä kompensoimaan.

Koska kyseessä on Xbox360 -peli, ei Beautiful Katamarinkaan kohdalla voi jättää huomioimatta achievementeja. BK:n kaltaiseen ”riko edelliset ennätyksesi, pyri vielä parempaan tulokseen” -peliin achievementit sopivatkin kuin nyrkki per… silmään, varsinkin keräilyn osalta: on aina hieno tunne huomata vierineensä huomaamattaan serkun päältä, jonka tuloksena Prinssilandiassa vipeltääkin pian kymmenittäin värikkäin kuosein koristautunutta kaveria, eli hyvin menee. Toisaalta osa achievementeista on vähintäänkin ristiriitaisia – tuon tuosta kuulee tuttua blip blipiä peliä pelatessa, kun tavallisten kenttien asettamat kokovaatimukset lasketaan itsessään saavutuksen arvoiseksi. Mitä? No, tästä(kin) aiheesta enemmän tuonnempana sille pyhitetyn editorialin yhteydessä. On joka tapauksessa achievementeja palkitsevampaa huomata aina avanneensa uuden kentän itse pelissä.

ka2
2316472272_fd51e92322

Vaikka tekniikan omaksuttuaan BK ei ole mikään übersuperdupervaikea elämys, ei se ole hiekkalaatikkotason limudiskopelleilyäkään. Jo kentän aloituskohta vaikuttaa huomattavasti mahdolliseen menestykseen riemurallin saralla, sillä kun kontrollit ovat vielä hakusessa ja nopeat kääntymiset (dashauksesta puhumattakaan) vaativat hienosäätöä, ei ole aikaa pyöriä ympyrää hakkaamassa päätä seinään tai etsimässä epätoivoisesti sopivan kokoisia esineitä kerättäväksi. Onnistumisen tunne on kuitenkin suuri, kun huomaa alittavansa aiemmat ennätyksensä ja maailma ympärillä sen kuin pienenee; on kieltämättä megalomaanisen palkitsevaa päästä aiheuttamaan globaalia tuhoa kieritellessään kilometrin korkuista katamaria ja nauraa jylhästi erilaisten merihirviöiden ja sateenkaarien jäädessä auttamatta alle.

Kaksinpeli, co-op tai versus, sen sijaan eivät ainakaan offline-tilassa juuri vakuuttaneet ainakaan vielä. Versuksessa toisiin pelaajiin törmäileminen samalla kun yrittää vääntää itselleen mahdollisimman isoa katamaria alkaa toistaa itseään jo parin minuutin sisällä, ja toteutus itsessään on aika mielikuvituksetonta verrattuna Beautiful Katamarin muuhun antiin. Co-op puolestaan vaatii pidempiaikaista harjoittelua pelikaverin kanssa, sillä liikkeiden synkronointi syö hermoja – vaikka oletan tietenkin että lievässä alkomaholisoituneessa tilassa sekava edestakaisin poukkoilu ja gridlockatut käännökset aiheuttavat varmasti suurta viihdettä. Sellaisenaan ne tuntuvat kuitenkin aika turhauttavalta, jos tarkoituksena olisi pelata muutama hassu yhteispeli sen sijaan että istuu harjoittelemassa kaverin kanssa virheettömiä käännöksiä neljänä päivänä viikosta jotta saisi homman kulkemaan edes siedettävästi. Vaikka voihan sitä miettiä kumpi sukkaa jos peli ei etene, sinä vai kaverisi? Molemmat?

tn_565_82
1177361679

Mikä sitten tekee joka tapauksessa myös Beautiful Katamarista addiktoivan ja hauskan pelin? Sarjan muulle jatkumolle uskollinen toteutus ei tietenkään ole pienin näistä ansioista, sillä kaikki pikkunippelit ja yksityiskohdat niin graafisessa yleisilmeessä kuin kenttiin piilotetuissa esineissäkin kertovat panostamisesta, mikä puolestaan kertoo (tai ainakin ideaalin ituhipisti voin kuvitella sen kertovan) sekä rakkaudesta peliin että arvostuksesta pelaajaa kohtaan. Pienet hetket, kuten kaapillinen Xbox360 -konsoleita huoneen nurkassa, jo edellämainitut jättihirviöt (kalmarit!) keskellä avomerta sekä kylän ihmisten omakohtaiset puuhat kuten videokuvaukset (jotka Toveri Katamari lupia pyytelemättä tietenkin keskeyttää, sosialisoiden niin kuvausvälineistön, propit kuin itse henkilökunnankin osaksi kommunistista agendaansa) ovat yksityiskohtia joiden bongaamisesta jää hyvä mieli, ja jotka osaltaan motivoivat pelaajaa näkemään yhä enemmän, tai palaamaan aiempiin kenttiin tutkimaan mitä hauskaa sivuhuoneesta olisikaan löytynyt.

Katamaripelien yleisilme ei ole tässä vaiheessa enää mikään Uusi Juttu, mutta ansaitsee silti erityismaininnan. ”Persoonallinen” on lievä ilmaisu kuvaamaan Katamarimaailman vivahteita; jo pelkkä Kosmoksen Kuningas sekavine mutta aina niin osuvine horinoineen riittää rakentamaan hyvin omaleimaisen tunnelman, jossa psykedeeliset karkkivärit ja lapsenomainen grafiikka sekoittuvat sinällään täysin kaaottisen anarkistiseen perusideaan. Välillä tuntuu jääneensä jumiin johonkin pelisuunnittelijoiden hämärään sisäpiirivitsiin, mutta tämäkin sopii jollain tapaa täysin älyvapaaseen yleisilmapiiriin. Yhdistelmä söpöä ja absurdia nimittäin toimii kuin häkä: laatikkomaiset ihmiset juoksevat kirkuen karkuun katamarin lähestyessä ja eläimiä voi töniä surutta kuuseen, mutta iloisen musiikin ryydittämänä yltiösöpö prinssi sen kuin porhaltaa eteenpäin.

ka3
Beautiful Katamari_qjpreviewth

Kaikki on samanaikaisesti hauskaa että suloista – kun kentästä löytämästään lahjapaketista ilmestyneen kaulaliinan kääräisee prinssille kaulaan ja heittää tämän matkustamaan ympäri prinssilandiaa pienessä junassa, naksahtavat aivot kerrasta BLI BLI BLI -vaihteelle ja kaikki mitä voi tehdä on kieritellä lisää katamareja, aiheuttaa lisää massatuhoa ja hyräillä mukana teemamusiikkeja. Anka ei ole oikeasti yllättynyt, että katamari-teema on innoittanut jopa kokonaisia hääseremonioita. Katamarin maailmassa itsessään on siis jotain hyvin addiktoivaa, pelillä tai ilman – sekä jatko-osasta riippumatta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: