h1

Leisure Suit Larry 1-2

6 heinäkuun, 2009

boxLeisure Suit Larry 1-2 (PC)
Wiki

Lyhyesti: Sierran Larry-sarjasta ei puutu mustaa huumoria, kiperiä tilanteita eikä povekkaita tätejä.

8-bit ankan lukijoille on varmaan käynyt enemmän tai vähemmän jo selväksi LucasArtsin vahva edustus ankan lapsuudessa seikkailupelien saralla, mutta nostalgiapuolta dominoivat ehdottomasti myös Sierran tuotanto. Kings Questeja ja Police Questeja tullaan varmasti jatkossa vielä sivuamaan, mutta selkeimpiä lapsuuden lemppareita ja kaikista nostalgisimpia ovat ehdottomasti Leisure Suit Larry -sarjan pelit, niin nuijalta kuin se ehkä kuulostaakin – onhan kyseessä kuitenkin legendaarinen mustaa huumoria viljelevä, lähinnä seksin ja sen epätoivoisen vonkaamisen ympärillä pyörivä pelisarja taskubiljardin ystäville. Anka käy siis nyt läpi lyhyesti osat 1-2 ja myöhemmin osat 3-6, trippaillen alas nostalgiakujaa valkoisessa polyesteripuvussa ja tyttöjen numeroita taskuunsa keräillen:

Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards (1987)

Koomisinta sarjan ensimmäisessä nimikkeessä on, että pentuna koko pelin niinsanottu päätavoite –Larryn täytyy menettää neitsyytensä ennen keskiyötä, tai hänen sisäänrakennettu Linkin Park -mekanisminsa ajaa hänet itsemurhaan– meni autuaasti ohi. Kelloa vastaan juoksemisen voi nimittäin nollata tuuppaamalla nokkelasti driftaavaa maksullista naista jo pelin alkubaarin yläkerrassa (olettaen että on navigoinut ensin itsensä läskin sutenöörin ohitse ja nolannut itsensä kaupassa ehkäisyvälineostoksilla, jälkimmäistä ilman vehkeet nimittäin losahtavat aktin jälkeen kadulle), mutta tämä kuului rutiininomaiseen ”kaikki pisteet kerätään” -pelitaktiikkaan, joten koko ylläoleva aspekti jäi täysin viattomalta sielulta aikanaan tajuamatta. Joitain hämäriä muistikuvia itsellänikin on toki Larrysta vääntämässä itsemurhaa spontaanisti keskellä katua, joskin sen aiheuttama hämmennys ei juurikaan poikennut muista pelin tarjoamista tilanteista, mikä kertonee itsessään jotain.

614185-sierra_009_super
larry_1_6

Pääasiassa suurin tavoite oli joka tapauksessa saada täydet pisteet koko roskasta sekä pelata loputtomiin yksikätistä rosvoa. Henkilökohtaisesti hauskimpia kohtauksia olivat eittämätä mm. kaupan ulkopuolella käyty kaksiosainen puhelinkeskustelu, joka oli loputtoman funy alkeellisine tarinageneraattoreineen. Myös hetki, jolloin hemaisevan blondin saa kammettua discolattialle epileptisten valojen välkkeeseen oli hieno. Eeppisimpiä jumitushetkiä olivat kielimuurin tuomat lisähaasteet: casinolta olisi täytynyt kovasti varata hotellihuone discossa juuri tavattua morsmaikkua varten, mutta ala-asteikäinen ei osannut sanan ”suite” kirjoitusasua ja tuskaili aikansa että WHY CAN I HAS NOT RESERVED A SWEET. Jälkikäteen olen itseasiassa pohtinut, että tekstiparseripelit ovat varmasti kehittäneet aikanaan omaa tarkkaavaisuuttani englannin sanaston suhteen, puhumattakaan siitä ettei esimerkiksi Typing of the Deadin pelaaminen ole haaste eikä mikään kun on kuluttanut lapsuutensa hakkaamalla näppistä sekunnin tarkkuudella saadakseen jonkun komennon läpi Sierran seikkailupeleissä.

614219-sierra_026_super
eve-leisure-suit-larry

Vuonna 1991 ilmestynyt VGA-versio on sekin tullut nuohottua läpi, totta kai; siitä kuitenkin puuttuu oma charminsa, ehkä juuri siksi että YKSI VÄÄRÄ LIIKE JA KUOLET -kaliiberin jännitysmomentit loistavat poissaolollaan. Larry ykköstä leimaa nimittäin ehdottomasti sen jatkuva jumalanpelko, eli kaikesta voi ja todennäköisesti kuolee, jos lähtee lainkaan sooloilemaan tai vaikkapa kävelemään autioille kujille. Noutajan läsnäolo tässä pelissä ei kuitenkaan ole mitään verrattuna sen kakkososaan, joka yllättävää kyllä, on myös oma suosikkini koko sarjasta.

larry2-box1Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places) (1988)

Kuten ylläolevasta mahdollisesti kävi jo ilmi, Sierran seikkailupelit ovat osaltaan yksi syy sille miksi nuorempana sain traumoja äkkikuolemista ja GAME OVER-ruudun tuijottelusta. Osa näistä liittyi varmasti huonoon pelisuunnitteluun vaikeustason korkeuden sijaan, sillä Larry-peleille ominaiset mielikuvitukselliset tavat heittää pyyhe kehään ovat paikoitellen hyvin armottomia, ja sarjan toisessa osassa joka nurkasta tuntui käyvän päälle Larryn turmiota haluavia tahoja. Larry 2:n takia uskon edelleen enemmän tai vähemmän vakavasti, että kaikki Hare Krishnat ovat oikeasti KGB:n agentteja jotka vain odottavat optimaalista hetkeä pistää ankan lihoiksi. Tarina itsessään on kerrankin muutakin kuin pelkkää hameväen perässä juoksemista, sillä suurimman osan ajasta Larry yrittää vain selvitä hengissä niin risteilyllä kuin trooppisella saarellakin jouduttuaan väärinkäsitysten ja epämääräisten sattumien johdosta KGB:n ja hullun tiedemiehen, Dr. Nonookien tappolistalle.

larry_2_4
l2

Larry 2 on joka tapauksessa ehdoton ykköspelini sarjan jatkumossa, sillä vaikka eri osiot ovat sisällöltään jokseenkin epätasaisia, on niissä kaikissa oma viehätyksensä ja ennen kaikkea peli on rakenteeltaan puhtaampaa puzzlenratkontaa kuin vonkausta. Alun deittipeli ja tavaroiden hamstraus lemmenlaivalomaa varten vievät ehkä skidisti voiton toisista, sillä jättikokoinen limsamuki on pieni legenda ja kuten ykkösosan puhelinkeskustelumaininnasta voi päätellä, itse syötettyjen randomsanojen näkeminen hauskassa kontekstissa on aina yhtä viihdyttävää, jopa internetin aikakaudella. Trial-by-errorilla pelastusveneessä tuli huomattua kuinka hitsi, sen ja sen olisin tarvinnut hengissä selvitäkseni kun AIVOT KÄRTSÄÄ MITÄ TEEN ja takataskusta ei löydykään pelastavaa peruukkia. Lemmenlaiva itsessään näin jälkikäteen ajateltuna oli äärimmäisen ahdistava, sillä suurin osa puzzleista toimi aikarajoitteisesti ja vetkuttelusta seurasi – no, mikäs muukaan kuin se perinteinen eli KGB:n kuulustelu tai tuskallinen kuolema. Näillä mennään.

larry_2_3

kuuma bööna on

kuuma bööna on

Tarkemmin ajateltuna huonoa tai vähintään vajavaista pelisuunnittelua on ripoteltu sinne tänne koko matkalle: voiton vie ehdottomasti ”funyksi” naamioitu kikka kakkonen, jossa yli-innokkailta lentoemänniltä pääsee karkuun hakkaamalla näppiksestä nopeudet kaakkoon, jolloin lentoemot saa tuupattua tieltä ennen kuin yli-innokas vierustoveri antaa puukosta. Viidakossa rymyäminen oli jokseenkin hajottavaa ja mihinkään ei käytännössä saanut koskea ilman noutajan äkillistä vierailua, vaikka kaikkea piti kokeilla löytääkseen sen yhden tärkeän hilavitkuttimen jatkoa varten. Lopun finaalissa aiheutti harmaita hiuksia myös pelin vamokkeilu mitä tuli molotovin cocktailin viskomiseen alas tulivuorelta, mutta Wikipedia pelastaa ja tällekin löytyi selitys:

Due to a very serious bug, at the very end, the parser required the word THE before the nous or it would understand them as verbs and return as a mistake. The only acceptable syntax was PUT THE XXXX IN THE XXXX, which trouble many players.

Kaikesta huolimatta Larry 2 on Se™ Larrypeli, johon muita vertaan. Ilmeisesti tärkeintä ovat sittenkin hauskat puzzlet, eivätkä massiiviset munkit!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: